افزایش روند شیوع بیماری پارکینسون در طی ۲۰ سال گذشته

دکتر مهری سالاری: در طی ۲۰ سال گذشته روند شیوع بیماری پارکینسون به طور جدی افزایش داشته است.

گفتگوی اختصاصی خبرگزاری گمانه با دکتر مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب؛ عضو هیئت مدیره انجمن پارکینسون ایران عضو انجمن بین المللی پارکینسون.

دکتر سالاری در ابتدای این گفت و گو بیماری پارکینسون را بیماری دانست که با علائمی مانند کندی حرکت، سفتی و لرزش شناخته می شود اما برخلاف تصور بیماران وجود لرزش تنها دلیل کافی برای تشخیص آن نیست.

وی اظهار داشت: در طی ۲۰ سال گذشته این بیماری شیوع خیلی زیادی داشته است و رده سنی شایع آن سن ۶۰ سال است. البته در سالهای اخیر متاسفانه در سنین ۴۰ یا ۵۰ سال هم روند مشاهده آن افزایش داشته است.

عضو انجمن بین المللی پارکینسون: برای درمان این بیماری بهترین روش، روش های خوراکی است. البته روش‌های درمانی دیگر وجود دارد که در موارد پیشرفت بیماری مانند جراحی استفاده می شود.

دکتر سالاری اهداف انجمن پارکینسون را در جهت حمایت از بیماران پارکینسونی عنوان کرد و هدف اصلی از تشکیل آن را ارائه خدمات به بیماران از قبیل تامین دارو ، کار درمانی همینطور انجام تحقیقات علمی و ایجاد پروتکل‌هایی برای بیماران و پیگیری بحث آموزش و کادر سازی جهت کمک به بیماران پارکینسون دانست.

وی در ادامه گفتگو بیان داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل برای بیماران پارکینسون در دسترس نبودن و بالا بودن هزینه تامین دارو برای آنهاست بدین جهت انجمن پارکینسون قرار است برای بیماران تسهیل کند که در جهت رفع تامین هزینه‌های بیماران گام موثری برداشته باشد.

دارنده نشان طلای کنگره بین‌المللی پارکینسون در سال ۲۰۱۹ درموضوع مقالات و تحقیقات علمی صورت گرفته در زمینه این بیماری اظهار داشت: ما در زمینه تعاملات خارجی کارهای تحقیقاتی مشترکی با کشورهای عضو مناسا (خاورمیانه، جنوب شرق آسیا و شمال شرق آفریقا) و همچنین با کشورهای اروپایی و آمریکا هم در زمینه تولید مقالات و تحقیقات همکاری داشته ایم.

دکتر سالاری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری گمانه مبنی بر موثر بودن روش های طب سنتی در درمان بیماری پارکینسون بیان کرد: مطالعه علمی وجود ندارد که طی آن بتوان اثبات کرد طب سنتی درمان گر پارکینسون است ولی به عنوان درمان مکمل تا جایی که در روند درمان اصلی بیماری اختلال ایجاد نکند مشکلی ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن پارکینسون ایران در پایان این گفتگو، نسبت به اینکه توجه کافی از سوی نهادهای دولتی به بیماران پارکینسون شود اظهار امیدواری کرد.

2 نظر درباره “افزایش روند شیوع بیماری پارکینسون در طی ۲۰ سال گذشته”

  1. سلام .علاوه بر مشکل تامین دارو برای بیمار پارکینسون .مشکل تامین باطری برای افرادی که عمل دی بی اس انجام دادن هست که به ان باید توجه شود.ممنون از مدیریت انجمن پارکینسون ایران

    1. سلام
      ممنون بله حتماً انشالله این مورد رو هم رسیدگی خواهیم کرد . انجمن تازه تاسیس هست و با همکاری و صبر وتحمل شما عزیزان در آینده نه چندان دور بتوان امکانات بهتری را برای بیماران فراهم کرد .

نظرات بسته شده است.